Skolebørn har fået fodbold og sundhed på skoleskemaet

Dansk, engelsk, historie, musik og... fodbold. 5. klasses skoleelever fra flere end 26 sjællandske skoleklasser har fået et nyt fag på skoleskemaet, der kombinerer sundhedslære og fysisk aktivitet gennem fodbold.





5. klasses elever i en skole nær dig har 

Selvom der kun har været åbent for tilmeldinger i to måneder, så har over 120 skoler og kommuner rundt omkring i Danmark tilmeldt sig ”FIFA 11 for Health”, der med dokumenteret effekt gør eleverne sundere og øger deres viden omkring sundhed og trivsel. Forløbet har været særligt populært på Sjælland, hvor 5. klasser i mindst 48 sjællandske skoler efter sommerferien får sundhed og fodbold på skoleskemaet. 

”FIFA 11 for Health” blev i første omgang introduceret i afrikanske lande for at styrke sundhedsviden hos afrikanske børn gennem fodboldtræning og 11 sundhedstemaer om blandt andet kost, hygiejne og fysisk aktivitet. I et samarbejde mellem Københavns Universitet, DBU og FIFA er programmet justeret til den vestlige verden, og som pilotprojekt testet på danske skolebørn.

Resultaterne fra projektet blev i april i år præsenteret ved et presseevent på Frederiksberg, og der er grund til optimisme, især når det kommer til fodboldtræningens effekt på børnenes sundhed. Det fortæller forsker på projektet, Peter Krustrup, fra Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet.  
”Forskningsprojektet med 546 børn i 5. klasse viste, at fodboldøvelser og småspil to gange 45 minutter om ugen i 11 uger er med til at forbedre hjerte-kredsløbssundheden hos børnene, og som et resultat nedsat blodtryk, fedtprocent og BMI (body mass index – en matematisk formel for en sammenhæng mellem personers højde og vægt red.),” fortæller professor Peter Krustrup, der har stået i spidsen for forskningen.
Færre skænderier og konflikter
Selve forløbet består af 2x45 minutters undervisning over 11 uger hvor sundhedsbudskaber går hånd i hånd med konkrete aktiviteter. Og det er let at gå til for både lærere og elever – også dem der ikke har et stort kendskab til fodbold. Man kan bruge det i fagidrætten, understøttende undervisning, naturteknik eller andre fag, hvor man har lyst til at sætte bevægelse, sundhed og trivsel på skemaet. Ådalens skole fra Frederikssund var en af pilotskolerne, der afprøvede forløbet inden det blev udbudt for alle danske skoler. 

Andreas Hauglund er lærervikar på Ådalens Skole og underviser i idræt, naturfag og matematik. Han har sammen med en idrætslærer fra skolen stået for forløbet med FIFA 11 for health. Et naturligt valg, da han er meget passioneret omkring fodbold og har dyrket sporten siden han var barn. Han peger især på, at forløbet gav et socialt sammenhold på tværs af skolens fire 5. klasser. 

”Det har givet færre skænderier og konflikter. Ofte opstår den slags på grund af kedsomhed og mangel på noget at tale sammen om. Jeg bed mærke i, at de socialt er blevet meget bedre på tværs af alle fire klasser, fordi de har fået en fælles reference. I frikvartererne har de leget mere sammen og spillet fodbold eller rundbold frem for at holde sig til deres egen klasse”, forklarer Andreas Hauglund, der dog tilføjer, at eleverne efter forløbets afslutning er faldet mere tilbage i de gamle vaner. 

Eleverne i 5. klasse på Ådalens skole var blandt de første til at afprøve pilotudgaven af ”FIFA 11 for Health”. Elvira Ahrensberg (11) fortæller, at hun er begyndt til fodbold efter at have deltaget i forløbet, og at det har hjulpet hende med at åbne mere op overfor de andre elever.    

”Før var jeg meget stille, men nu taler jeg nok lidt mere”, siger hun. 

Nicklas Jensen (11) havde også positive oplevelser med forløbet, hvor fodbold og sundhed blev kombineret. 

”Det var sjovt og fedt, fordi man får mere motion og bliver bedre til at spille fodbold og lærer om at spise sundt”

Eleverne husker især sundhedsrådene om, at man skal dyrke 30 minutters motion om dagen, at man skal have flere farver på tallerkenen, spise sundt og lade være med at ryge.  

Højere koncentration i timerne
Lærervikar Andreas Hauglund har desuden oplevet, at forløbet har haft et positivt afkast i de andre timer, hvor koncentrationen er steget, samtidig med at eleverne er blevet mere bekendt med sunde vaner.  

”Det har givet en højere koncentration i de øvrige timer, og så er det min oplevelse, at eleverne har bidt mærke i det sundhedsmæssige aspekt, hvor flere er begyndt til sport og flere nu snakker om, at det er vigtigt at røre sig. Og så synes jeg også, at vi har set lidt gladere børn komme i skole, forklarer Andreas Hauglund.
 
Han synes det giver rigtig god mening at lave lignende forløb på skolen igen. Dog opfordrer han til, at der afsættes endnu mere tid, da programmet kan være en anelse presset. Derudover tilføjer han, at de drenge der går mest op i fodbold nok er dem der har fået mindst ud af forløbet. På den anden side har han også set elever, der normalt ikke er fysisk aktive, blomstre op med støtte fra deres klassekammerater.   

”Vi havde en dreng som aldrig var ude i frikvartererne, men efter forløbet er han med hver gang. Her har det også været dejligt at se, hvor meget opbakning han har fået fra de øvrige elever. De synes det er fedt, at han nu er med hver gang”, fortæller Andreas Hauglund med et smil. 

Den 22-årige lærervikar har også fået mod på en trænerrolle efter forløbet, hvor han hjælper til på et pigehold i ORI Fodbold, når træneren er forhindret. 

Håber på flere aktive børn
For skolerne er det en måde at bringe bevægelse og læring ind i folkeskolen for deres 5.-klasser. Og endda med dokumenteret effekt. Forskningsresultater fra pilotforløbet viser nemlig, at eleverne rykker deres sundhedsviden, sociale trivsel og ikke mindst deres fysiske sundhed – uanset niveau. Og som en del af forløbet kan lærere og elever selv teste, hvor meget de har rykket sig efter forløbet. En af de lærere, der har meldt sig til det kommende forløb er Henrik Pedersen, lærer på Uglegårdsskolen i Solrød, der ser det som et redskab til at nå alle eleverne, og særligt de idrætsuvante.
”Vi har mange børn, der er aktive i og udenfor skolen. Men jeg vil gerne have fat i de sidste 15%. Nogen af dem har måske haft dårlige oplevelse med boldspil. Det her koncept er for alle, og brugt på den her måde, tror jeg på, at fodbolden er det redskab, der kan vække interessen for bevægelse. Og så er der ikke mindst en sundhedsmæssig gevinst for eleverne, ” siger Henrik Pedersen fra Uglegårdsskolen i Solrød, der vil bruge ’FIFA 11 for Health’ i idrætsundervisning, natur/teknik, klassens time og matematik.

DBU’s projektleder Tina Enestrøm glæder sig over den varme modtagelse af det nye koncept.

”Vi er glade for den store interesse, der allerede har været – men vi står også med et helstøbt koncept, der kan bruges i flere fag, og så er det ikke mindst let at gå til for både lærere og elever – særligt, hvis man ikke tidligere har spillet fodbold. Samtidig er det en bonus for lærere og elever, at man tester før og efter, så de kan sammen kan måle, hvor de har rykket sig”, lyder det fra DBU's projektleder, Tina Enestrøm
Som skole kan man vælge, at starte forløbet op i efteråret 2016 eller i foråret 2017. Men lærere og skoler bør tilmelde sig allerede nu, da der er et begrænset antal pladser tilbage til kursusforløbene, der afvikles 1–3. august i Brøndby/København og 5-7. august i Brøndby/København 
Fakta 
Undervisningen til FIFA 11 for health kan foregå ude eller inde. Selve undervisningen forestår lærerne selv. På et 2½ dages kursus kommer lærerne nemlig på skolebænken, hvor de bliver klædt på til at gennemføre forløbet. Derudover får man som skole, kvit og frit undervisningsmateriale; manualer, kegler, toppe og bolde med, så det er ligetil at gå til. Alt sammen gratis og til varig brug.

For spørgsmål eller tilmelding kontakt venligst projektleder Tina Enestrøm på fifa11forhealth@dbu.dk/tlf. 43 26 22 22 eller DBU Sjællands udviklingskoordinator Lene Rydal på lery@dbusjaelland.dk eller telefon 4634 0745. ”FIFA 11 for Health” er udviklet af FIFA, Dansk Boldspil-Union samt Center for Holdspil og Sundhed ved Københavns Universitet.

Log ind