FAQ om Fodboldpasset

Spørgsmål og svar til fodboldspillere, forældre m.fl.

Hvad er et Fodboldpas?

Hvorfor skal jeg have et Fodboldpas? 

Hvor kan jeg aktivere mit Fodboldpas?

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan klikke acceptér til "Privatlivspolitik" ved aktiveringen af mit fodboldpas?

Har jeg som spiller et DBU login?


Hvad er et DBU-login?

Hvem gælder Fodboldpasset for? 

Hvordan får jeg som spiller besked om Fodboldpasset? 

Hvad hvis jeg har skiftet e-mail adresse? 

Skal mit Fodboldpas fornyes? 

Hvordan ser Fodboldpasset ud?

Hvad med børnespillere? 

Kan jeg som kontaktperson aktivere Fodboldpas for mit barn/mine børn via. mit eget login? 

Hvad gør jeg, hvis mit fodboldpas er aktivt, men der står, at jeg spiller i min gamle klub?

Hvad skal klubberne gøre?

Hvad hvis jeg er passivt medlem i min klub?

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at slette min DBU-profil?

Hvad gør jeg, hvis jeg blot ønsker at afmelde mig nyhedsmails?

Er Fodboldpasset sprogversioneret? 

Er der en skriftlig/telefonisk support jeg kan benytte – også i sommerferieperioden? 

Hvor kan jeg se yderligere detaljer om Databeskyttelsesloven?

Hvilke regler gælder for Fodboldpasset i forhold til spilleberettigelse?

Hvad nu hvis spilleren e
r på ferie og først kan aktivere efter 1. august. Kan de så ikke spille hele efteråret?

Flere i familien er oprettet med samme mailadresse. Hvordan får vi hver især adgang til vores profiloplysninger, hvis vi ikke kan huske vores adgangskode(r)?






Hvad er et Fodboldpas?

Svar: Fodboldpasset er dit helt personlige 'pas', som du skal have aktiveret for at kunne spille kampe i DBU's turneringer. I passet opbevares dine personlige oplysninger, som du til enhver tid kan se og rette.

Fodboldpasset blev lanceret ultimo maj, og alle som er en del af fodbold-Danmark er tildelt et digitalt pas. Du skal blot aktivere det inden 1. august 2018. Lær mere om aktiveringen af Fodboldpasset i videoen ovenfor. 

Hvorfor skal jeg have et Fodboldpas? 

Svar: Først og fremmest, så skal dansk fodbold – dvs. både din egen klub, lokalunioner, DBU, Divisionsforeningen m.fl. - overholde den nye databeskyttelsesforordning, som trådte i kraft 25. maj. Fodboldpasset hjælper således fodboldfamilien med at overholde databeskyttelsesforordningen, da Privatlivspolitikken italesætter databehandlingen/visningen i hele fødekæden, fra dig til din klub, over unioner og i sidste led eventuelt til FIFA. Men også datakvalitet er en del af forordningen, og passet vil sørge for, at du er tæt på egne data og bliver bevidst om vigtigheden i løbende at tilrette disse. 

Derudover så benytter vi lejligheden til at vise dig som spiller, hvor dit spillercertifikat befinder sig og hvilke(n) klub(ber), du er medlem i.  

Som det sidste, skal du give dit samtykke til at vise billeder af dig, som andre har uploadet af dig - og som vises på klubbens og/eller DBU's hjemmesider/apps/platforme.


Hvor kan jeg aktivere mit Fodboldpas?

Svar: Du kan aktivere dit Fodboldpas på tre forskellige platforme. Hvis du er fodboldspiller over 12 år, kan du med fordel aktivere det via. DBU's helt nye spillerapp, som hedder Driblr. App'en kan findes i App Store eller Google Play. Hvis du er værge til en fodboldspiller under 12 år, forælder eller i en anden funktion i din klub, kan du aktivere dit Fodboldpas via Fodbold app'en (den med DBU-logoet) eller via Mit DBU på www.dbu.dk. Fodboldspillere over 12 år kan også aktivere Fodboldpasset i Fodbold app'en og på www.dbu.dk.

Når du er inde på dit Fodboldpas og har accepteret Privatlivspolitikken, så er fodboldpasset aktivt. Det fremgår tydeligt, at passet er aktivt. 


Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan klikke acceptér til "Privatlivspolitik" ved aktiveringen af mit fodboldpas?
Svar: Forsøg at maksimere dit browser-vindue, og se herefter om en grøn knap er dukket op under "Privatlivspolitik" nederst i vinduet. Alternativt kan du forsøge at zoome ind eller ud på siden - det burde også virke.

Har jeg som spiller et DBU login?
Svar: Ja. Det har alle registrerede fodboldspillere. Måske kender du bare ikke. Fortvivl ikke. Tryk på ”Glemt adgangskode”-funktionen i Driblr, på Fodbold app’en eller Mit DBU og indtast din mailadresse. På den måde får du brugernavn tilsendt, og muligheden for at nulstille dit password. OPRET IKKE EN NY PROFIL – da denne så vil blive en dobbeltoprettelse, uden dine korrekte spilleroplysninger.

Hvad er et DBU-login?

Svar: Alle spillere i Danmark har et DBU-login. Det login virker til alle DBU-systemer og apps. Vi kan dermed samle alle de ting, som giver mening for dig på én profil og ét login. Både dine personlige data, systemadgange samt hold- og klubdata mv. 

Hvem gælder Fodboldpasset for? 

Svar: Fodboldpasset gælder for alle spillere, uanset alder. Dette naturligvis fordi, at databeskyttelsesforordningen gælder for alle.  

Fodboldpasset gælder ligeledes for alle dommere og også alle frivillige trænere/ledere. Fælles for alle er at de - ved login på Driblr, i Fodbold app'en eller Mit DBU - bliver mødt af en guide til aktivering af Fodboldpasset.

Hvordan får jeg som spiller besked om Fodboldpasset? 
Svar: Hvis du sørger for at have opdateret dine kontaktoplysninger, får du automatisk besked om Fodboldpasset. Allervigtigst e-mail adresse og mobil telefonnummer. Det er kun din klub (via. deres ”KlubOffice"-system), eller dig selv som kan rette dine data. Du gør det nemmest via profilsiden i Fodbold app'en eller via Mit DBU -> (login på DBU’s eller lokalunionernes hjemmesider på web). 

Spillere fra 12 år og opefter har modtaget en e-mail, som fører dem ind mod deres Fodboldpas i den nye spillerapp; Driblr. 

Vi bruger følgende ”tre-trins model” – i prioriteret rækkefølge: 

 

1) E-mail 

2) Push notifikation (fra Fodbold app’en) 

3) SMS 

 

Derfor er det også EKSTREMT VIGTIGT, at din klub får opdateret din e-mail og dit tlf. nummer, således at vi kan fremsende dit DBU-login, som du skal bruge for at aktivere passet. Se også denne nyhed. 

Spillere under 12 år får også direkte besked – også via tre trins modellen ovenfor – men her bliver de ledt mod Fodbold app’en og/eller Mit DBU på web. 

 

Hvad hvis jeg har skiftet e-mail adresse? 

Svar: Hvis din e-mail adresse ikke stemmer, kan du ændre den via din DBU-profil (på Driblr, Fodbold app eller Mit DBU). Alternativt skal du bede din klub om at rette den i KlubOffice (klubsystemet). Så har vi de korrekte oplysninger og du kan herefter benytte "Glemt adgangskode" funktionen for at få tilsendt brugernavn og link til at nulstille din adgangskode.

Skal mit Fodboldpas fornyes? 
Svar: Nej, men der kan komme ændringer i Privatlivspolitikken, og disse skal så accepteres på ny, når du kommer ind på Driblr, Fodbold app eller Mit DBU. Lidt ligesom man kender det fra f.eks. Apple på iPhone / iPads, hvor man bliver bedt om at sige ”Enig” til nye betingelser ind imellem. Sørg for at have dine data opdateret, så vil du altid modtage besked (e-mail/notifikation), når der sker nyt med dit Fodboldpas

Hvordan ser Fodboldpasset ud? 
Svar: Når du aktiverer dit Fodboldpas via MitDBU ser dit skærmbillede således ud: 

 


Hvad med børnespillere? 

Alle børnespillere skal også have et aktivt Fodboldpas (overholdelse af databeskyttelsesloven). I praksis er det forældremyndighedsindehaver som logger ind – med barnets login - og aktiverer Fodboldpasset (for børn under 12 år).  

Kan jeg som kontaktperson aktivere Fodboldpas for mit barn/mine børn via. mit eget login? 
Svar: Nej, desværre. Det er ikke muligt at aktivere sit barns spillerpas via sin egen profil. Du skal logge ind på hver profil, som har et Fodboldpas tilknyttet. Vælg ”Glemt adgangskode”, hvis du ikke har adgang til den. Opret IKKE en ny profil til dit barn, da denne profil så vil fremgå som en dublet, som ikke har sammenhæng med den rigtige spillerprofil i klubben! 

Hvad gør jeg, hvis mit fodboldpas er aktivt, men der står, at jeg spiller i min gamle klub?
Svar: Først og fremmest skal du sikre dig at du har fået dit spillercertifikat med over i din nye klub, og ligeledes sikre dig at din gamle klub har fjernet dig fra KlubOffice (klubbens administrationssystem)

Hvis dette ikke giver resultat, er det muligt at du er dobbelt-oprettet i DBU’s database. I dette tilfælde skal du ringe ind på 4737 4000, hvor én af vores supportmedarbejdere vil hjælpe dig.

Hvad skal klubberne gøre? 

Svar: Klubberne hjælper sig selv allerbedst, hvis de sørger for at oprette/vedligeholde valide e-mailadresser på deres medlemmer i KlubOffice. For klubber som ikke anvender KlubOffice som medlemssystem, er det vigtigt at pointere at data trækkes fra KlubOffice og altså ikke fra Conventus, Klubmodul eller andre 3. parts systemer. 

Bemærk, at fra de største 3. parts systemer findes muligheden for at overføre data elektronisk. Kontakt udbyderen herom. 

Se i øvrigt vores Klub FAQ her.

Hvad hvis jeg er passivt medlem i min klub? 
Svar: Hvis du er registreret fodboldspiller, så er Fodboldpasset gældende uanset, om du er passiv lige nu. 

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at slette min DBU-profil?

Svar: Hvis du ønsker at slette din DBU-profil, skal du udfylde en persondataanmodning

Vi betragter din henvendelse som en ”anmodning om ret til indsigt”, ”anmodning om ret til berigtigelse” og/eller ”anmodning om ret til sletning” efter databeskyttelsesforordningen artikel 15, 16 og 17, om behandling af personoplysninger.

Du skal udfylde formularen for at vi kan sikre os, at du er den, du udgiver dig for at være, således at vi ikke giver indsigt i dine personoplysninger til uvedkommende, eller retter og/eller sletter personoplysninger på et forkert grundlag. 

Du kan forvente at få svar senest 30 dage fra datoen for din henvendelse. Såfremt det ikke kan nås inden for den anførte tidsperiode, vil du få besked herom.

Hvad gør jeg, hvis jeg blot ønsker at afmelde mig nyhedsmails?
Svar: Ønsker du at afmelde dig vores nyheds-mails, kan du klikke her og indtaste din e-mail adresse

Er Fodboldpasset sprogversioneret? 

Svar: Nej. Fodboldpasset er på dansk. 

Er der en skriftlig/telefonisk support jeg kan benytte – også i sommerferieperioden? 
Svar: Ja, det er der. Vores callcenter kan nås på telefon nr. 4737 4000. Email: driblr@dbu.dk eller fodboldpas@dbu.dk. Vær tålmodig, da der kan være længere svartider. 

Hvor kan jeg se yderligere detaljer om Databeskyttelsesloven?  

Svar: Vores sider om persondata 

Hvilke regler gælder for Fodboldpasset i forhold til spilleberettigelse? 
Svar: For at være spilleberettiget fra 1. august 2018, skal du have aktiveret dit Fodboldpas. Du kan ikke vælges til holdkort, hvis Fodboldpasset ikke er aktiveret!  

Hvad nu hvis spilleren er på ferie og først kan aktivere efter 1. august. Kan de så ikke spille hele efteråret?
Svar: Ingen grund til bekymring. Spilleren er spilleberettiget fra det tidspunkt, hvor Fodboldpasset aktiveres på. 

Flere i familien er oprettet med samme mailadresse. Hvordan får vi hver især adgang til vores profiloplysninger, hvis vi ikke kan huske vores adgangskode(r)?
Svar: Du skal bruge funktionen 'glemt adgangskode' i app'en eller på MitDBU på dbu.dk. Når du indtaster din mailadresse, vil du få tilsendt separate links til nulstilling af adgangskode for alle de brugere, der er tilknyttet mailen.



Er Fodboldpasset sprogversioneret?