Spørgsmål og svar til fodboldspillere, forældre m.fl.

Hvad er et Fodboldpas?+

Fodboldpasset er dit helt personlige 'pas', som du skal aktivere for at kunne spille kampe i DBU's turneringer - og for at kunne benytte din DBU-profil. I passet opbevares dine personlige oplysninger, som du til enhver tid kan se og rette. 

Fodboldpasset blev lanceret i maj 2018, og alle med en profil i DBU's systemer er tildelt et digitalt Fodboldpas. 

Hvorfor skal jeg have et Fodboldpas?+

Først og fremmest, så skal dansk fodbold – dvs. både din egen klub, lokalunioner, DBU, Divisionsforeningen m.fl. - overholde databeskyttelsesforordningen, som trådte i kraft 25. maj. Fodboldpasset hjælper således fodbolddanmark med at overholde databeskyttelsesforordningen, da 'Privatlivspolitik' italesætter databehandlingen/visningen i hele fødekæden, fra dig til din klub, over unioner og i sidste led eventuelt til FIFA. Men også datakvalitet er en del af forordningen, og passet vil sørge for, at du er tæt på egne data og bliver bevidst om vigtigheden i løbende at tilrette disse. 

Derudover så benytter vi lejligheden til at vise dig som spiller, hvor dit spillercertifikat befinder sig, hvilke(n) klub(ber), du er medlem i - og evt. øvrige klubtilhørsforhold. 

Som det sidste får du overblik over billeder, som din træner, din klub eller du selv har uploadet af dig. Og mulighed for at vælge, om dine billeder skal vises på DBU's- og klubbens platforme. 

Hvor kan jeg aktivere mit Fodboldpas?+

Du kan aktivere Fodboldpasset på Mit DBU eller i Fodbold app'en. 

Du finder Fodbold app'en i App Store eller Google Play. 

Log ind på Mit DBU her. 

Når du er inde på dit Fodboldpas og har accepteret 'Privatlivspolitik', så er Fodboldpasset aktivt. Det fremgår tydeligt, at passet er aktivt. 

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan klikke acceptér til 'Privatlivspolitik' ved aktiveringen af mit fodboldpas?+

Forsøg at maksimere dit browser-vindue, og se herefter om en grøn knap er dukket op under 'Privatlivspolitik' nederst i vinduet. Alternativt kan du forsøge at zoome ind eller ud på siden - det burde også virke.

Har jeg som spiller et DBU login?+

Ja. Det har alle registrerede fodboldspillere. Måske kender du det bare ikke endnu. 

Bruge dette link til at lave en ny adgangskode. Når du indtaster din mailadresse får du tilsendt dit brugernavn, og et link til at vælge en ny adgangskode. 

Dit brugernavn og adgangskode er det samme til alle DBU-systemer. 

Hvis ikke du er registreret med den rigtige mailadresse, skal du kontakte din klub. 

Du kan finde hjælp til at logge ind i DBU's systemer her

Hvad er et DBU-login?+

Alle spillere i Danmark har et DBU-login. Det login virker til alle DBU-systemer og apps. Vi kan dermed samle alle de ting, som giver mening for dig på én profil og ét login. Både dine personlige data, systemadgange samt hold- og klubdata mv. 

Hvem gælder Fodboldpasset for?+

Fodboldpasset gælder for alle spillere, uanset alder. Dette naturligvis fordi, at databeskyttelsesforordningen gælder for alle.  

Fodboldpasset gælder ligeledes for alle dommere og også alle frivillige trænere/ledere. Fælles for alle er at de - ved login i Fodbold app'en eller Mit DBU - bliver mødt af en guide til aktivering af Fodboldpasset.

Hvordan får jeg som spiller besked om Fodboldpasset?+

Hvis du sørger for at have opdateret dine kontaktoplysninger, får du automatisk besked om Fodboldpasset. Allervigtigst e-mail adresse og mobiltelefonnummer. Det er kun din klub (via deres ”KlubOffice"-system), eller dig selv som kan rette dine data. Du gør det nemmest via profilsiden i Fodbold app'en eller via Mit DBU -> (login på DBU’s eller lokalunionernes hjemmesider på web). 

Hvad hvis jeg har skiftet e-mail adresse?+

Hvis din e-mail adresse ikke stemmer, kan du ændre den via din DBU-profil (i Fodbold app'en eller Mit DBU). Alternativt skal du bede din klub om at rette den i KlubOffice (klubsystemet). Så har vi de korrekte oplysninger, og du kan herefter benytte "Glemt adgangskode" funktionen for at få tilsendt brugernavn og link til at nulstille din adgangskode.

Skal mit Fodboldpas fornyes?+

Nej, men der kan komme ændringer i 'Privatlivspolitikken', og disse skal så accepteres på ny, når du kommer ind i Fodbold app'en eller Mit DBU. Lidt ligesom man kender det fra f.eks. Apple på iPhone / iPads, hvor man bliver bedt om at sige ”Enig” til nye betingelser ind imellem. Sørg for at have dine data opdateret, så vil du altid modtage besked (e-mail/notifikation), når der sker nyt med dit Fodboldpas

Hvad med børnespillere?+

Alle børnespillere skal også have et aktivt Fodboldpas (overholdelse af databeskyttelsesloven). I praksis er det forældremyndighedsindehaver som logger ind – med barnets login - og aktiverer Fodboldpasset (for børn under 12 år).  

Kan jeg som kontaktperson aktivere Fodboldpas for mit barn/mine børn via. mit eget login?+

Nej. Det er ikke muligt at aktivere sit barns spillerpas via sin egen profil. Du skal logge ind på hver profil, som har et Fodboldpas tilknyttet. Vælg ”Glemt adgangskode”, hvis du ikke har adgang til den. Opret IKKE en ny profil til dit barn, da denne profil så vil fremgå som en dublet, som ikke har sammenhæng med den rigtige spillerprofil i klubben. 

Hvad gør jeg, hvis mit fodboldpas er aktivt, men der står, at jeg spiller i min gamle klub?+

Først og fremmest skal du sikre dig at du har fået dit spillercertifikat med over i din nye klub, og ligeledes sikre dig at din gamle klub har fjernet dig fra KlubOffice (klubbens administrationssystem).

Hvis dette ikke giver resultat, er det muligt at du er dobbelt-oprettet i DBU’s database. I dette tilfælde skal du kontakte din lokalunion. 

Hvad skal klubberne gøre?+

Klubberne hjælper sig selv allerbedst, hvis de sørger for at oprette/vedligeholde valide e-mailadresser på deres medlemmer i KlubOffice. For klubber som ikke anvender KlubOffice som medlemssystem, er det vigtigt at pointere at data trækkes fra KlubOffice og altså ikke fra Conventus, Klubmodul eller andre 3. parts systemer. 

Bemærk, at fra de største 3. parts systemer findes muligheden for at overføre data elektronisk. Kontakt udbyderen herom. 

Hvad hvis jeg er passivt medlem i min klub?+

Hvis du er registreret fodboldspiller, så er Fodboldpasset gældende, uanset om du er passiv lige nu. 

Hvad gør jeg, hvis jeg ønsker at slette min DBU-profil?+

Hvis du ønsker at slette din DBU-profil, skal du skrive til persondata@dbu.dk

Vi betragter din henvendelse som en ”anmodning om ret til indsigt”, ”anmodning om ret til berigtigelse” og/eller ”anmodning om ret til sletning” efter databeskyttelsesforordningen artikel 15, 16 og 17, om behandling af personoplysninger.

Du skal udfylde formularen for at vi kan sikre os, at du er den, du udgiver dig for at være, således at vi ikke giver indsigt i dine personoplysninger til uvedkommende, eller retter og/eller sletter personoplysninger på et forkert grundlag. 

Du kan forvente at få svar senest 30 dage fra datoen for din henvendelse. Såfremt det ikke kan nås inden for den anførte tidsperiode, vil du få besked herom.

Er Fodboldpasset sprogversioneret?+

Nej. Fodboldpasset er på dansk. 

Er der en skriftlig/telefonisk support jeg kan benytte – også i sommerferieperioden?+

Hvis du har spørgsmål til Fodboldpasset - eller har brug for hjælp til at aktivere det - skal du kontakte din lokalunion. Du kan finde kontaktoplysninger i bunden af hjemmesiderne. 

Hvor kan jeg se yderligere detaljer om Databeskyttelsesloven?+

Det kan du på vores sider om persondata.

Hvilke regler gælder for Fodboldpasset i forhold til spilleberettigelse?+

For at være spilleberettiget skal du have aktiveret dit Fodboldpas. Du kan ikke vælges til holdkort, hvis Fodboldpasset ikke er aktiveret.

Flere i familien er oprettet med samme mailadresse. Hvordan får vi hver især adgang til vores profiloplysninger, hvis vi ikke kan huske vores adgangskode(r)?+

Du skal bruge funktionen 'glemt adgangskode' i Fodbold app'en eller på Mit DBU på dbu.dk. Når du indtaster din mailadresse, vil du få tilsendt separate links til nulstilling af adgangskode for alle de brugere, der er tilknyttet mailen.

Link til 'Glemt adgangskode'.