Fredag d. 20. august stod DBU og DBU Sjælland i spidsen for en aktivitetsdag i samarbejde med Brøndby Kommune, der skulle markere afslutningen på 6. klasse elevernes 11 for Health-projekt. Kommunens folkeskoleelever har igennem 5 ugers forløb lært om fodbold, bevægelse, sundhed, sammenhold og meget mere. På grund af Corona-situationen og de dertilhørende restriktioner er forløbet blevet reduceret fra 11 til 5 uger.

11 for Health er sat i verden i samarbejde med Syddansk Universitet, og skal sætte sundhed på skoleskemaet. Målet er lavere blodtryk, lavere fedtprocent, øget sundhedsviden og øget trivsel hos eleverne. I løbet af de 5 uger i foråret har eleverne lært om og inkorporeret fodbold, glæden ved sport og sammenhold i undervisningen, idet projektet har været en del af et tværfagligt forløb. Det har givet eleverne en både sjov og lærerig tilgang til fodbold og sundhed i skoletiden.

Rent praktisk mødte eleverne ind til en aktivitetsdag på fodboldbanerne ved Brøndby Stadion, hvori området var delt op i 3 forskellige sektioner. Eleverne skulle dermed på skift enten deltage i fodboldturneringen, lege med fodbolde og prøve aktiviteterne i fanzonen eller prøve kræfter med 11 for Health-aktiviteterne. De 4 timer på boldbanerne gav anledning til bevægelse, sjov, udfordring og glæden ved at dyrke sport. Der var hverken fokus på resultater eller konkurrenceelementet i sporten, men i højere grad på inddragelse, sammenhold, fairplay og at have det sjovt med sin egen klasse og de andre elever.

Nye bekendtskaber og sjov med bold
Det var langt fra alle elever der på forhånd havde stiftet bekendtskab med fodbold og fordelene ved holdsport, herunder sammenhold og gode venskaber, så dette forløb har uden tvivl givet eleverne et bredere og bedre indblik i fodboldspillet og holdsport generelt. Flere elever kunne både pointere, hvilke sportslige og sundhedsmæssige aspekter af projektet, som de er blevet klogere på. Der blev både lagt vægt på, at man på fodboldbanen skal snakke pænt, udvise fairplay og skabe et godt sammenhold. Samtidig var der fokus på det sundhedsmæssige element, hvor det blev pointeret, at det er vigtigt, at man spiser sundt, undgår for meget sukker, og at man undgår skadelige vaner. Det tyder derfor på, at projektet har været med til at påvirke de unge elevers tankegang og holdning til sport og sundhed. For selvom projektet reelt blev afsluttet før sommerferien, og at børnene har været fra skolen i flere uger, har de ikke glemt, hvad de har lært under forårets forløb.

Samtidig var eleverne glade for at kunne bruge en dag på at bevæge sig og prøve kræfter med forskellige elementer af fodboldspillet. Der var blandt andet både lang kø til DBU’s driblebane og maskinen der kan måle, hvor hårdt man skyder. Så selvom dagens fokus ikke var på konkurrencerne, var det alligevel sjovt at konkurrere mod sine klassekammerater om, hvem der kunne drible hurtigst eller sparke hårdest.

Alt i alt en vellykket dag, hvor eleverne fik bevæget sig i en sådan grad, at deres kinder var røde og smilene bredte sig fra øre til øre.

Lyder det som noget for din skole?
Hvis du vil læse mere om 11 for Health-projektet, kan du gøre det lige her.

Fakta
Med støtte fra Nordea-fonden på 8,1 mio. kroner er det nu gjort muligt for DBU og Syddansk Universitet at tilbyde undervisningskonceptet ”11 for Health” i en dansk udgave til 30.000 skoleelever, 1200 skolelærere og 600 skoler. Dermed kan fodbold komme på skoleskemaet i alle landets kommuner i perioden 2018-2021.