Lærerne er hensat til sidelinjen og har overdraget fløjte, boldnet og det myndige overblik til en flok unge teenagere. Det kunne være vejen til Ragnarok, men det er det langt fra. Tværtimod er det opskriften på, hvordan man med succes kan give de ældste elever ansvar for undervise de mindste.

Ansvar giver engagerede elever
Med DBU’s forløb ’Hovedet, Kroppen, Klubben’ bliver elever i 8.-10. klasse lærere for de små elever. Her får de unge sjove oplevelser, tro på sig selv, og de vokser ved ansvaret. Det viser en ny rapport fra FIIBL, forsknings- og implementeringscenter for idræt, bevægelse og læring, på SDU.

Flere af rapportens unge respondenter fortæller, at rollen som underviser/træner er sjov at prøve, og at ”Man følte sig sådan ’stor’, når man havde ansvaret” og ”Det var fedt, at indskolingseleverne var så glad og positive. Det bare sådan et ekstra boost, når man kunne se, at de blev så glade”.

Unik mulighed for rekruttering
Rapporten viser desuden, at de unge får mod på at springe ud som frivillige efter tre dage med fodbold, motion og gode oplevelser. Og det er hele humlen i forløbet, siger Gerhard Grubb Waaentz, som er formand for DBU Breddes frivillighedsgruppe:

"Det kan være svært for klubberne at skaffe frivillige. Derfor er motiverende tiltag velkomne. Bl.a. ’Hovedet, Kroppen, Klubben’, som kan hjælpe med at rekruttere unge mennesker, som måske ikke lige ser sig selv som frivillige i en fodboldklub,” siger han og fortsætter:

”Vi ved, at der er et stort uudnyttet potentiale hos de unge. Det vil vi gerne hjælpe klubberne med at blive bedre til at udnytte, så de er klar til at tage imod nye frivillige, som vi absolut har brug for. Det kan fx ske ved at gøre opmærksom på de mange forskellige muligheder, der er for at være frivillig i en fodboldklub,” slutter han.

DBU’s skoleforløb Hovedet, Kroppen, Klubben
’Hovedet, Kroppen, Klubben’ er et tre dages DBU-forløb for skoler, som gerne vil bringe små og store elever sammen om at komme ud at røre sig og bruge kroppen på en sjov måde. Men det handler også om, at lokale fodboldklubber kan få hjælp til at rekruttere flere unge frivillige trænere, hjælpetrænere mv.

Med en ’Åben Skole’ dag’ får skolerne hjælp og inspiration til undervisningen og muligheden for at give de største elever ansvar, og klubberne kan få endnu flere børn og unge engageret i foreningslivet. Formålet med dagen er at give udskolingselever en forsmag på, hvordan det er at være frivillig. De får ansvaret for lave aktiviteter for de yngre elever, og de møder en repræsentant fra den lokale klub.

Læs mere om Hovedet, Kroppen, Klubben her.

Se hele rapporten her